onsdag 8 april 2009

Söders Änglar, finns dom?

Enligt vissa.
Häromdagen träffade jag en dam med rullator. Hon hade satt sig brevid mig på en parkbänk där jag satt och läste svenska dagbladet och solade medan Ivar sov sin eftermiddagslur. Pappaledigheten bjuder på en hel del nya möten. Folk öppnar sig på ett annat sätt, och andra, nya människotyper öppnar sig på ett annat sätt än förr. I alla fall, denna dam satt föga överaskande och pratade om trygghet. Hon noterade att det minsann var två polisbussar i tanto (där fanns även ett hundratal påsklediga kids som drack folköl) men ingen där bänkalkisarna sitter, en bit bort.

Jag svarade att jag faktiskt tyckte farbro blå la krutet på rätt ställe eftersom a-laget knappast tänkte varken flytta sig eller sluta kröka på allmän plats. Det höll hon med om när hon tänkte efter. Men sen berättade hon att det fanns en sorts servicebilar som såg efter bänkalkisarna. Jag trodde hon syftade typ på frälsis eller socialen eller liknande. Men hon berättade att en organisation som heter "söders änglar" svänger förbi och ger dem mat, sprit, öl och cigaretter!!! Jag blev alldeles lång i ansiktet och frågade om detta verkligen kunde stämma. Hon svarade självsäkert att, jodå, så är det. Och det hela finansieras med insamlingar.

Jag måste säga att det är otroligt om det finns en förening med ideellt (?) arbetande som drivs med frivilliga bidrag där verksamheten går ut på att leverera alkohol till stadens tunga alkoholister. Och cigaretter. Men jodå, och Söders Änglar kallas de.

Glöm aldrig var ni läste det först.

När jag googlar så hittar jag nåt korplag som heter Söders Änglar. Men det verkar vara en skum verksamhet för ett korplag. Skulle snarare tro att de emellanåt tar ett par bärs själva. Fotbollslag säljer väl bingolotter för sin försörjning?

Killen på bilden har inget att göra med texten. Tror jag. Men han såg rätt nöjd ut för stunden.




Ivar sov rätt gott halva eftermiddagen eftersom han hade lekt hela dagen. Bara min son är såhär söt när han gungar. Idag började han på allvar att försöka gå själv dessutom. 

3 kommentarer:

  1. Ähhh! Nu blir jag besviken!!
    Den dagliga dosen metall då?? Tryter förrådet?
    Här en fin gammal goding, riktigt kass ljud!
    :-)
    http://www.youtube.com/watch?v=yAL9aHJfBig

    Observera grejen med sirenen i början!

    och vem kan ha lagt in detta??

    SvaraRadera
  2. Din son är nog objektivt den sötaste när han gungar.

    fin blogg, den har redan hamnat i listan över dagliga internetberoenden.

    SvaraRadera
  3. Tack Frida!

    Kul med en kommentar!

    SvaraRadera