torsdag 14 maj 2009

tupplur, konstfack och lite kamerajuck.

Idag sov Ivar och jag bort hela förmiddagen. Sen åkte vi till konstfacks examensutställning för att pappa Viktor skulle kolla vad det är för buzz  om den därna tossan Anna Odell egentligen. Jag hade inte direkt högt ställda förväntningar men eftersom media sällan förmedlar dylika saker vidare nyanserat så tänkte jag försöka se det hela förutsättningslöst, som man säger.

Låt mig säga såhär. Anna Odell har gjort något intressant. Jag tycker det är förkastligt och onödigt, jag har inte alls förstått vad hon faktiskt försöker säga. Men det intresserar mig. Mest för att jag gillar att irritera och förarga mig över saker kanske. Men till skillnad från 99% av resten som ställdes ut så var i alla fall hennes lilla charad på Liljeholmsbron intressant. 

Jag trodde jag skulle bli arg på Annas videos. Men jag blev arg på resten av de stolta utställarna som höll så extremt låg klass, både gällande ideer och genomförande. I vanlig ordning så klarade bara textil och glas av att göra vad de borde, dvs textil och glas. Sen var några enstaka målningar fina. Men överlag: isch usch äsch.

Nu när jag ändå gör ett avsteg från mitt vanliga blajjande och faktiskt skriver om något jag bryr mig om så kan jag tillägga att jag fakiskt jobbade totalt 2.5 år på låsta psykiatriska avdelningar innan och under mina studier och vid flera (oräkneliga) tillfällen lade patienter i bälte. Så jag har faktiskt varit försiktigt men genuint intresserad av vad Anna Odell haft att säga i den här debatten som hon säger sig vilja få igång. Men det enda det kommit att handla om är henne själv och konstfacks eventuella censurfasoner. Även när hon skriver på Newsmill så sjabblar hon bort sig om någon sorts immunitet som hon verkar tycka är rimlig för konstnärer (hon är väl student, än så länge?). Nej Anna. Skriv en insändare, var konkret. Eller fixa ett vikariat på en psykavdelning och testa att vara den med nyckelknippan så skall du kanske förstå att det inte är så svartvitt som du vill få det att vara.  

Nåja. Jag såg henne skymta förbi där men missade chansen att plåta henne. Lägger in en bild på kvällens modell istället. Jag har ju varit på studio/blixt-kurs ikväll. Så nu har jag lite nya grejer på önskelistan


Ivar är f.ö väldigt utställningsvan nu. Han har sett en hel del nu och är alltid cool och intresserad. Han verkar liksom förstå att det lite speciellt. Moderna Museets fasta utställningar gillar han verkligen. Anna Odells mörka videorum skrämde honom dock. 

Med dagens tema är det ju inte så svårt att välja spår direkt. Och jäklars vilken video. Sådär skulle man vilja minnas Ozzy. Det är så bra så man vill börja grina. 


1 kommentar:

  1. SÅ JÄVLA BRA! Ozzy ÄR gud både då och nu fast nu på ett annat sätt kanske

    SvaraRadera