tisdag 26 maj 2009

Bandypappa?

Jag är ganska hatisk av mig. Jag mår bra av det. 
Jag hatar kvällspressen, Jag hatar dåligt kaffe, Jag hatar P3 som just förstörde ytterligare en morgon innan jag hann stänga av, Jag hatar MTV, Jag hatar Manu Chao (fortfarande), Jag hatar Microsoft. Och många andra saker.

Sen finns det tusen jag saker jag stör mig enormt mycket på. Och bland det värsta jag vet är innebandy. Fy Fan så segt. Det skulle kunna bottna i min totala avsaknad av bollsinne. Men för mig har alltid innebandy varit idrottens svar på flintastek. Självklart finns det undantag. Men nästan alla jag stött på som i vuxen ålder spelar plasthockey känns som klippta och skurna från antingen Knutby eller amerikanska södern. Sen finns det ju såklart ett och annat undantag. Låt innebandyn stanna på fritidsgårdarna. 

Det är alltså med fasa jag ser att Ivar är en hängiven bandyspelare redan innan han kan gå. Men jag hade själv en kort romans med innebandy (som av barn ju alltid spelas ute, sympatiskt nog) som liten. Hoppas Ivar snabbt kommer på bättre tankar. Hur skall han hinna lära sig slåss om han lägger energi på att jaga en lite perforerad boll med en osmaklig plastklubba?

Idrott bör vara stilig, ha stiliga utövare och omgärdas av en behaglig estetik. Exempel på det: Boxning, cykel, Tennis, traditionell kampsport, F1, Kricket, Rugby, Speedway och bågskytte.

exempel på motsatsen är: Innebandy, Hockey, Orientering, Golf (utom i skotland) etc etc etc...


Ivar ville vara med 10 (!) åringarna och spela. Tesa (på bänken) var tillsynes lika förtvivlad som jag, bandyhatare som hon är, även hon.



apropå flintastek

Dagens citat: - Det är en fabrik vi har. Du ska inte tro att jag har 1700 suggor här ute för att de är söta djur som jag ska klia bakom örat. Jag har dem för att jag ska tjäna pengar på dem. Torben Paulsen till Ekot.

Läs artikeln och köp bara ekologiskt.

Jag hatar Dansk djurhållning. Men om de prompt skall spöa sina boskap kan de väl göra det med svenska bandyklubbor?

Vad Ion Dissonance hatar är jag osäker på. Men de gillar garanterat Meshuggah även de. De har dock den goda smaken att skrika högre och inte vara lika pretentiösa.