måndag 6 april 2009

Öppna förskolan.

Högalidkyrkans Öppna förskola (eller alla öppna förskolor) var till helt nyligen ett för mig helt okänt, till och med abstrakt begrepp. 
Jag förstod faktiskt inte vad fan det gick ut på. Trodde det inbegrep avgifter, upprop och allt. (öppna trodde jag hade med värdegrund att göra, vilket lät otäckt)  Jag var också starkt skeptisk till kyrkligt kopplade eller styrda verksamheter...
Men nu är jag ett fan. Såpass att det känns  bra att se i deklarationen att jag aldrig gick ur svenska kyrkan och slantat tre papp förra året. Faktiskt. Om någon öppnar en öppen förskola i Dödsmetall-regi kommer jag garanterat gå dit, men tills dess så är jag kappvändare. 




20pix för grymt gott kaffe och lite annat plock, massa barn, leksaker och dessutom personal som ser efter en. Tydligen är inte sverige helt nermonterat i alla skrymslen och vrår.

Jag har förstått att de öppna förskolornas Burj Al Arab ligger på villagatan. Där firas det ner spindlar från taket när man sjunger imse vimse. Det låter fräckt. Typiskt att bratsen skall ha allt det där. Och jag hörde från säkra källor att personalen där är så hängiven att de vid minst ett tillfälle bitit en mamma i foten under sångstunden  (som är ett givet inslag på alla öppna förskolor). Det låter helt enkelt som nåt ur en film av Tim Burton. På ett bra sätt. Skall bege mig dit vid tillfälle. 

Nu har högalid stängt ett par veckor av någon outgrundlig anledning. (påsk)

Därför har jag istället hängt i vasaparken där lokalerna står till förfogande hela dagarna, vilket är fantastiskt.  

Ett annat alternativ till öppna förskolan är att vara hemma hos Mattias. Hans dotter är typ flyttfärdig (drygt 2 år) och har sjukt roliga grejer att leka med. Mattias själv har dessutom så mycket prylar och obskyra souvenirer från världens alla hörn att det är en bebis paradis att fara fram där.  Andra fördelar hemma hos mattias är, utöver att kaffet är gratis, att han har massa roliga kameragrejer så pappa viktor kan leka lite också. 


Ivar leker inuti Mattias glasbord.

Mäktigt, nu är ni över hundra stycken som läser. Tack!

Kort låt idag...
Agoraphobic nosebleed - Pig smell fear.  Söt liten låt, söt liten video.




1 kommentar: